Ook in 2010 gepakt door fiscus

prinsjesdagkoffersmallPrinsjesdag bracht niet heel veel nieuws want het meeste was zoals gebruikelijk uitgelekt. Groen, zuinig en vooral elektrisch wordt geknuffeld. Het vakblad Automotive zet het mooi op rijtje. Ook de samenvatting van Groenopweg.nl is zeker de moeite waard. Zelfs het MinFin heeft een factsheet gemaakt.

Maar daar hebben wij dus nog wel wat aan toe te voegen.

Jouw auto betaalt bpm-voordeel nieuwe auto’s

Best verbazingwekkend dat het volgende nooit tot commotie heeft geleid. Het afbouwen van de bpm kost de staatskas geld. Bij de aanschaf van een nieuwe auto heeft de koper daar voordeel van, omdat deze goedkoper zou moeten zijn dan voorheen. Tenminste, als de importeur die de verkoopprijs vaststelt het voordeel helemaal aan de klant teruggeeft. En da’s dus best lastig te achterhalen. Maar veel autogekken kopen helemaal nooit een nieuwe auto, die kiezen juist bewust voor oudere beestjes in de liefhebberscategorie. En dan worden ze dus genaaid.

Wegenbelasting verhoogd
Want om die inkomstenderving op te vangen, wordt sinds 2009 de motorrijtuigenbelasting (mrb) verhoogd. Een goede uitleg van deze constructie, ook wel de ‘vluchtheuvelvariant’ genoemd, vind je bij de RAI Vereniging. Deze verhoging krijgen de miljoenen al rijdende auto’s voor hun kiezen. In 2010 zal dat maar liefst 8,4% zijn! Tel uit je winst, zeker als je, zoals veel autogekken, meer dan een auto hebt (je rijdt er eentje tegelijk natuurlijk). Let maar ‘ns goed op die blauwe enveloppen.

Het argument dat uiteindelijk iedereen het voordeel van de verlaagde bpm zal genieten omdat alle gebruikte auto’s daardoor goedkoper zullen worden, is van het soort: “yeah right, when hell freezes over…”. Als je wel eens nadenkt over bijvoorbeeld een 406 Coupé of een Fiat Sport, heb je daar niet echt wat aan.

Accijns lpg gaat omhoog
In 2010 wordt de accijns op lpg verhoogd met 2,52 ct per liter. Daar zit een fiscaal-technisch verhaal achter, want het onderscheid in belasting op lpg voor auto’s en voor ander gebruik verdwijnt (energiebelasting voor bijvoorbeeld de glastuinbouw). Den Haag stelt ons gerust dat deze maatregel “macro budgetneutraal is” (ze vangen dus in totaal niet meer centen). Zou het echt, en hoezo, ‘groener rijden’ stimuleren?

Lichtpuntje
Er komt (nog) geen mrb-verhoging voor oude vuilere diesels, zoals De Jager eerder dit jaar aankondigde. Aan de ene kant krijgt hij de vereiste aanpassing van wetgeving niet op tijd rond, aan de andere kant is door TNO-onderzoek twijfel ontstaan of oude diesels (Euro 1 en 2) in de praktijk echt wel erg veel viezer zijn dan nieuwe diesels (zie ook de column van Martin Kroon hierover op Groenopweg.nl). Herkenbaar, want neem eens een goed onderhouden en afgestelde Xantia diesel (toch wel een ouwetje, zouden wij zeggen), zet er een Mercedes diesel uit pakweg de E-klasse naast, en kijk en snuffel. In 2011 komt dit punt weer terug, want dan komt er een wel hoger tarief voor dieselauto’s zonder roetfilter.

Tags: , , , , , , ,

3 comments

  1. [...] de eigenaar van een gebruikte auto, die nu ook nog eens voor de afbouw van de BPM de rekening krijgt gepresenteerd begin ik maar niet eens. Er ligt namelijk een veel groter gevaar op de [...]

  2. [...] want zoals AutoGekken eerder al meldde betalen eigenaren van oudere auto’s nu al, via een stapsgewijze verhoging van de motorrijtuigenbelasting de inkomstenderving die de overheid leidt door de bpm-afbouw. U heeft het vast ook al gemerkt: de [...]

  3. [...] schreef over de verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) rond Prinsjesdag. Dat artikel brengen we dus graag eens onder de aandacht. Fiscaalbelasting, bpm, motorrijtuigenbelasting, [...]