Vereniging Autobelangen

autobelangenVorige week werd Nederland een nieuwe vereniging rijker: Vereniging Autobelangen.

Initiatiefnemers Wouter van Embden en Hans Horwitz willen de belangen van vooral occasionrijdende automobilisten behartigen.

De overheid is reuze druk met het knuffelen van nieuwe auto’s. De rekening daarvoor wordt neergelegd bij eigenaren van bestaande auto’s. Met een eventuele invoering van de kilometerheffing wordt dat alleen maar gekker, vreest Autobelangen.

Niet onterecht, want zoals AutoGekken eerder al meldde betalen eigenaren van oudere auto’s nu al, via een stapsgewijze verhoging van de motorrijtuigenbelasting de inkomstenderving die de overheid oploopt door de bpm-afbouw. U heeft het vast ook al gemerkt: de wegenbelasting is per 1-1-2010 weer verhoogd. O nee, kijk dan nog maar eens naar de bekende blauwe brief.

Volgens Van Embden ziet de overheid alle auto’s ouder dan acht jaar als zeer vervuilend. Autobelangen wil laten onderzoeken hoe vervuilend deze auto’s nu echt zijn en of het terecht is dat bezitters extra worden belast.

Wij geven maar even het voorbeeld van dat stokoude Peugeootje 205 met een geregelde drieweg-katalysator, dat uit zijn 1.1 motortje (type TU, voor de liefhebbers) moeiteloos een doosneeverbruik tovert van 1:17. Waarom zou een evenveel drinkende Peugeot 107 dan vrijgesteld moeten worden van wegenbelasting en het 205-je zwaarder belast?

Autogekken kunnen Wouter van Embden ook kennen van de vorig jaar met zeer veel succes gevoerde lobby voor het behoud van het speciale fiscale bijtellingregime voor youngtimer auto’s. Deze ervaring wil hij nu breder inzetten voor Autobelangen.

Autobelangen is, anders dan de ANWB, geen commerciële organisatie en biedt dus geen pechhulp en dergelijke aan. Van Embden wil minstens tienduizend leden achter zich scharen. Lid worden kost zo’n € 20 euro per jaar. Gewoon even doen, zeggen wij.

Tags: , , , ,

Comments are closed.